Open
Close

Онлайн тренажер устная часть огэ. Задания для тренировки устной части огэ по английскому языку

Тренажер
Устная часть ОГЭ
Задания 1-3
Relationship with friends

____________________________________
Task 1.
TASK 1. PREPARATION – 01:30 min. ANSWER – 02:00 min. PREPARATION
1
FAMILY LIFE








TASK 1. PREPARATION – 01:30 min. ANSWER – 02:00 min. ANSWER
1
Task 1. Read the text aloud

А British family has recently celebrated the birth of their 18th child. It was а
girl and her brothers and sisters have welcomed their new sister. Her eldest brother
is 26 and the parents already have two grandchildren. The family announced the
birth of the child on their family website. They described the girl as ‘beautiful". The
family owns а bakery and hopes the children will take over the family business. It
looks as if the era when the average British family would have only two or three
children is over. In Britain there are more families with four children than anywhere
else in Europe. Social scientists say that this is the result of immigration into the
country of families from Asia and Africa.

TASK #3. PREPARATION – 01:30 min. ANSWER – 02:00 min. PREPARATION
3

Remember to say:
how people choose friends
why friends quarrel sometimes
what makes friendship so necessary to
everybody
You have to talk continuously.

TASK #3. PREPARATION – 01:30 min. ANSWER – 02:00 min. ANSWER
3
Task 3. You are going to give a talk about relationship with friends.
You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes

End answer
End answer

Friendship
What is friendship? Some people will say that it is a feeling of mutual liking
between two or more people. So I choose persons who understand and
support me.
To my mind the most important feeling that exists between friends is trust. A
friend is a person who can help you in any time.
Sometimes friends quarrel as they can have different opinions or discuss
problems, but they shouldn"t criticize each other.
Respect and tolerance are also very important.
I"m happy to have lots of friends. Some of them are very close, some are
less. Friendship makes my life interesting and enjoyable.
They are rich who have true friends, says a proverb and I agree.

Презентацию составила Гопак Галина Петровна, учитель английского
языка МБОУ «Федоровская сош №2 с углубленным изучением отдельных
предметов»
Сургутский р­н, п Федоровский

Устная часть ОГЭ 2016 Английский язык.

Инструкция по выполнению работы.

Устная часть КИМ ОГЭ по английскому языку включает в себя 3 задания.

Задание 1 предусматривает чтение вслух небольшого текста научно- популярного характера. Время на подготовку – 1,5 минуты.

В задании 2 предлагается принять участие в условном диалоге- расспросе: ответить на шесть услышанных в аудиозаписи вопросов телефонного опроса.

В задании 3 необходимо построить связное монологическое высказывание на определённую тему с опорой на план. Время на подготовку – 1,5 минуты.

Общее время ответа одного участника ОГЭ (включая время на подготовку) – 15 минут. Каждое последующее задание выдаётся после окончания выполнения предыдущего задания. Всё время ответа ведётся аудио- и видеозапись.

Задание 1 (тексты для чтения вслух)

Task 1

It was used by the Roman officials to transfer information throughout the Empire. Staging posts and a system with horses and carriages meant that messages could move quickly, by using many riders instead of one. It was very important for business and military reasons that good communication system existed. However, the Romans were not the first to realize this. The Chinese and Persian empires used systems of horses and riders more than 500 years before the Romans.

Task 2

They were invented in Great Britain. It was a British man called Rowland Hill who proposed a stamp to be stuck on the letter to identify that postage had been paid. The first stamp was issued in 1840. It was called the Penny Black and the profile of Queen Victoria’s head was depicted there. The stamp cost 1 pence and was darkly coloured. About 65 million Penny Blacks were issued, and nowadays it is not a very rare stamp.

Task 3

English is basically a Germanic language with a lot of Latin words in it. In simple terms, that means that the grammar and many of the most frequent words are Germanic, and the more formal or technical vocabulary is Latinate. The linguistic mixture is a result of historical events. But the simple historical facts appear not to explain everything about the development of the language. One interesting question is why the British did not learn Latin from the Romans.

Task 4

Billions of people speak English, two-thirds of the planet’s scientists write in English, and over 80% of the world’s electronic information is stored in English. But not all the British are really self-satisfied about the status of their language. But they are quite well aware that today it is out of their hands: the reasons for the popularity of English are either lost in history, or something to do with the superpower on the other side of the Atlantic.

Task 5

The early history of Canada is a story of fish and fur. But after the World War II, Canada began to develop its own industries, such as producing cars and airoplanes. Today, Canada is the largest producer of nickel. It supplies the world with iron and copper as well as wood, paper, oil, gold and silver. Canada now has moved swiftly with research and development in fibre optics and communications.

Task 6

Canada"s two official languages are English and French. They are the mother tongue of 60% and 23% of the population respectively. You can notice the both languages on highway signs, maps, tourists" leaflets and all types of packaging. Canadian English contains elements of British English and American English in its vocabulary. The five most widely-spoken non-official languages are Chinese, Punjubi, Spanish, Italian and Arabic.

Задание 2 (участие в условном диалоге- расспросе)

Task1

Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the Dolphin Sports Club. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about doing sports in our region. Please answer six questions. Thesurvey is anonymous – you don’t have to give your name. So, let’s get started.

Electronic assistant: How old are you?

Electronic assistant: How many times a week do you do sports?

Electronic assistant: What sport is the most popular with teenagers in your

region?

Student: ________________________

Electronic assistant: What sports facilities are available in the place where you

live?

S

Electronic assistant: Why do you think it is important to keep fit?

Student: ________________________

Electronic assistant: What would you advise a person who wants to keep fit?

Student: ________________________

Electronic assistant:

your cooperation.

Task 2

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant: What foreign languages do you study?

Student:_________________________

Electronic assistant: How is your foreign languages’ learning going?

Student: ________________________

Electronic assistant: How is your progress?

S tudent: _________________________

Electronic assistant: Do you take extra English lessons?

Student: ________________________

Electronic assistant: Why do you think it is important to study English?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Task3

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant: D o you like reading?

Student:_________________________

Electronic assistant: What kind of books do you like reading?

Student: ________________________

Electronic assistant: How many books have you read?

S tudent: _________________________

Electronic assistant: And who is your favourite writer?

Student: ________________________

Electronic assistant: Can you name some of his books?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Task 4

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant: How is your school? Do you like it?

Student:_________________________

Electronic assistant: How many floors are there?

Student: ________________________

Electronic assistant: Is the school well-equipped?

S tudent: _________________________

Electronic assistant: What is your favourite place at school?

Student: ________________________

Electronic assistant: Does your school have a large library?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Task 5

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant: Do you like summer holidays?

Student:_________________________

Electronic assistant: What are you going to do during the next summer? Do you have any plans?

Student: ________________________

Electronic assistant: Are there any beaches?

S tudent: _________________________

Electronic assistant: How are you going to spend June and August?

Student: ________________________

Electronic assistant: What kind of summer homework do you have?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Task 6

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant: Can you tell a little bit about yourself, Linda?

Student:_________________________

Electronic assistant: What about your parents? What do they do?

Student: ________________________

Electronic assistant: Do you have any brothers or sisters? What do they do?

S tudent: _________________________

Electronic assistant: Do you often get together?

Student: ________________________

Electronic assistant: Can you say that your family is typically Russian?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation .

Задание 3 (связное монологическое высказывание на определённую тему с опорой на план)

Task 1

Student Card

Give a talk about learning foreign languages. You will have to talk for 1.5–2 minutes .

Remember to say:

· whether it is useful to speak foreign languages, why

· what foreign languages you learn at school

· how people learn foreign languages

Task 2

Student Card

Give a talk about sport. Youwill have to talk for 1.5–2 minutes .

Remember to say:

· whether teenagers should do sports, why

· whether you prefer doing or watching sports

· what you do to keep fit

You have to talk continuously

Task 3

Student Card

Give a talk about holidays. You will have to talk for 1.5–2 minutes .

Remember to say:

· what holidays your family celebrate

· what your favourite holiday is, why

· what you like more: giving presents or getting presents

You have to talk continuously

Task 4

Student Card

Give a talk about mobile phones. You will have to talk for 1.5–2 minutes .

Remember to say:

· whether you use a mobile phone

· what the advantages of using mobile phones are

· what the disadvantages of using mobile phones are

You have to talk continuously .

Task 5

Student Card

Give a talk about your school uniform. Youwill have to talk for 1.5–2 minutes .

Remember to say:

· whether you wear school uniform in school or not

· what the advantages of wearing school uniform are

· what the disadvantages of wearing school uniform are

You have to talk continuously

Task 6

Student Card

Give a talk about TV. You will have to talk for 1.5–2 minutes .

Remember to say:

· why TV is important in modern society

· what your favourite TV programme is

· what you prefer: watching TV or reading a book, why

You have to talk continuously

Перед тем как зарегистрироваться или купить на сайте доступ к тренажёру для своих собственных целей, пожалуйста убедитесь, что вы прочитали, поняли и согласились со всеми правилами и условиями, приведёнными ниже.

1. Лицензия

Тренажёр, задания и любой другой материал, представленный на сайте, доступен вам только для личного использования, и, если вы хотите использовать для коммерческих (бизнес) целей, вы должны получить наше письменное согласие.

2. Доступ к тренажёру

После того, как оплата вами доступа к полной версии тренажёра была подтверждена, вы можете приступать к тренировкам на странице тренажёра. Как правило, это происходит в течение 1-2 минут после оплаты. Доступ к тренажёру возможен одновременно с одного устройства. Мы оставляем за собой право блокировать аккаунт при многократном нарушении этого условия.

3. Политика возврата

Все продажи являются окончательными. Никакие возвраты денежных средств не будут выполнены за исключением случаев, если тренажёр является неработоспособным.
Если тренажёр не является работоспособным – нам нужно время чтобы попытаться помочь вам это исправить, в противном случае мы вернём вам потраченные деньги.

4. Поддержка

Мы оказываем только базовую техническую поддержку (консультации), например, помощь в использовании тренажёра, но мы не выполняем каких-либо работ по настройке вашего оборудования.
Если вам нужны услуги по установке программного обеспечения или настройке оборудования, пожалуйста обратитесь за помощью к сторонним специалистам.

5. Конфиденциальность

Любая информация, представленная покупателем, будет использоваться исключительно для целей совершения сделки, доступа к тренажёру, информирования о выходе новых версий, и решения любых вопросов обслуживания клиентов.

Регистрируя аккаунт на вебсайте, вы даёте своё согласие на получение информационных сообщений через электронную почту (подписка на рассылку). Если вы хотите отказаться от получения этих сообщений вы должны уведомить нас об этом. После получения от вас обратной связи мы удалим ваш электронный адрес из базы рассылки в течение 24 часов.

6. Гарантии

Мы гарантируем, что тренажёр на вебсайте, полностью работоспособный и соответствует формату экзаменов. Однако мы не даём вам никаких гарантий что тренажёр будет функционировать именно так, как вы хотите.

7. Правила и условия

Мы оставляем за собой право изменять или модифицировать настоящие правила и условия без предварительного уведомления. Мы также оставляем за собой право изменять любые условия продажи доступа к тренажёру или подписки на нашем сайте. Мы не несём ответственности перед вами или любой третьей стороной в случае изменения условий продажи доступа к тренажёру или подписки на сайте.

Сегодня я поделюсь с вами теми известными и наиболее удачными тренажерами, которые есть для подготовки к устной части ЕГЭ И ОГЭ.

Пособия с готовым электронным тренажером

Хочется сказать, что сама устная часть в экзамене появилась не так уж давно, но вот какие-либо интерактивные тренажеры для подготовки к ней разрабатывались не так быстро, как нововведения в экзамене. Первопроходцем в этом русле было, наверное, пособие Почепаевой/Немыкиной с их тренажером, который назвать совсем уж идеальным нельзя, но все же хоть какая-то имитация экзамена и примерное видение того, чего ожидать. О нем большинство учителей, репетиторов знает и имело с ним дело.
Но мне больше понравился тренажер пособия Мишина А.В. . Замечательная вещь и по цене привлекательный. Самый бюджетный вариант, на мой взгляд, и достоин своего внимания. Рассмотрим его поподробнее. Получить его можно, скачав с сайта «Просвещение» , но активировав его можно только, купив пособие «Устная часть»,т.к. в нем есть заветный код.

Введя тот самый код, мы видим следующее:
нам необходимо настроить оборудование, а именно, подключить к компьютеру или ноутбуку наушники и микрофон(хорошо когда они есть 2 в 1). После этого загорится зеленая галочка, когда подключение настроено. Далее нам представлена главная страница
с выбором режима. Сначала прочитаем инструкцию, потом пройдем тренировку и последнее — это режим с имитацией экзамена в реальном времени без каких-либо задержек. Для начала перейдем в режим тренировки (инструкцию можно прочитать при желании, там все понятно и просто).
. Здесь мы видим, что есть 5 вариантов. Выбираем любой для тренировки.
. Каждый вариант состоит из 4-х заданий устной части. Начинаем тренироваться с первого и, как мы знаем, это чтение отрывка текста.
на чтение отводится не более 1,5 минут. Как только мы нажмем кнопку Your answer, наш голос будет записываться на диктофон. Если мы нажмем на кнопку sample answer, то можем услышать эталонный ответ. А нажав на кнопку finish task, мы переходим в обратное меню и выбираем следующее задание.
. Что здорово в этом тренажере, так это то, что есть образцы устных ответов и это, действительно, большой плюс.
В третьем задании из трех предложенных фото, мы выбираем одно и также под запись описываем его. В четвертом задании нужно сравнить две картинки.
. После тренировки всех вариантов смело можно переходить к режиму Экзамен, где уже
после отсчета времени в стартовом режиме начинается имитация ситуации, приближенной к реальному экзамену.

Этот раздел тренажера проходит в автономном режиме со строго отведенным временем 15 минут и с автоматическим переходом от одной части экзамена к другой. Это своего рода хорошая тренировка ученика перед экзаменом, чтобы он чувствовал время и смог себя контролировать.

Второй тренажер, который стал доступен сейчас и это очень удобно — это тренажер от издательства Макмиллан
. Дело в том, что доступен он был только при покупке определенного пособия. А как я писала в предыдущих статьях, если вы помните, я очень довольна была покупкой учебника «Аудирование и говорение» новинки 2016 года. При помощи специального кода на форзаце
вы можете воспользоваться удобным тренажером для подготовки к ЕГЭ. Он нацелен на отработку лексических и грамматических навыков. Но вот минусом было то, что доступа к тренажеру устной части не было. Но примерно с сентября этого года издательство доступ открыло и вот, здорово…что можно им воспользоваться.

Итак, как же он выглядит:Нам представлен интерфейс, где расписано какое дается время на тренировку каждой части задания. После этого мы открываем первое задание и видим

небольшую инструкцию. После чего сам текст и снизу значок диктофона, при нажатии на кнопку записи, запись начинается и, соответственно, отчет времени. По прочтении текста, запись можно сохранить к себе на компьютер.
. Все тоже самое и с другими образцами заданий. Эталонных ответов(образцов) в этом тренажере нет.


. Кстати, в личном кабинете на сайте Макмиллан можно создать себе группу ваших учеников и проверять их устные ответы, а затем выставлять отметку — пройдено. Узнать как это работает, можно посмотрев видеозапись .

Независимые электронные тренажеры

Следующий официальный тренажер для подготовки к устной части ОГЭ И ЕГЭ НАХОДИТСЯ . Это сайт
тренировочной станции устных ответов, также с отсчетом времени. Он официальный,так как от базы фипи. Здесь и можно потренировать и к ОГЭ. Насчет, ОГЭ….предыдущие тренажеры можно использовать только лишь при выполнении первого задания — чтение текста. А вот на сайте фипи, чем не тренажер при выполнении задания — ответы на вопросы автоответчика. Тоже удобно и ничего не нужно придумывать. Все просто. На тренировку третьего задания из ОГЭ (монологическое высказывание) можно использовать свой мобильный телефон с тем же диктофоном. Отдельного тренажера к ОГЭ еще пока нет.

На сегодня, пожалуй, всё! Надеюсь была вам полезной!

С уважением, Надежда Бордачёва!

Facebook Comments

Устная часть ОГЭ по английскому языку в новом формате была введена в 2016 году . Это компьютеризированная часть экзамена. То есть, экзаменуемый будет выполнять задания, которые поочередно будут появляться на экране компьютера. Ответы записываются на электронный носитель, а потом будут проверены экспертами ОГЭ. Во время экзамена общение с экзаменатором не предусмотрено . Поэтому Вам в первую очередь нужно ознакомиться с форматом заданий устной части. Во время подготовки необходимо научиться строго следовать временным рамкам, отведенным на выполнение каждого задания.

Speaking Part

Примерная тематика заданий раздела 5 (Speaking Part) по версии ФИПИ

Общение происходит в рамках следующих сфер общения и примерной тематики:

социально-бытовая сфера общения : общение в семье и школе, межличностные отношения с друзьями и сверстниками.

социально-культурная сфера : досуг и увлечения молодежи; страны изучаемого языка; родная страна; выдающиеся люди, их вклад в науку и мировую культуру; природа и проблемы экологии; здоровой образ жизни.

учебно-трудовая сфера : проблема выбора профессии и роль иностранного языка.

Инструкция по выполнению работы

Устная часть КИМ ОГЭ по английскому языку включает в себя 3 задания.

Задание 1

Чтение вслух небольшого текста научно-популярного характера.

Время на подготовку – 1,5 минуты.

Советы:

  • Прочитайте статьи о правилах чтения и звуков в английском языке. Запомните их и применяйте во время выполнения заданий на экзамене.
  • Изучите правила расстановки пауз, интонации и логических ударений в английском языке.

Предлагаю Вам посмотреть видео с рекомендациями для подготовки к выполнению Задания 1 Устной части ЕГЭ (11 класс). Задания на ОГЭ и ЕГЭ практически идентичные — чтение вслух текста. Поэтому видео будет полезным для всех, кто готовится к итоговой аттестации по английскому языку.

Задание 2

Вам предлагается принять участие в условном диалоге-расспросе : ответить на шесть услышанных в аудиозаписи вопросов телефонного опроса.

Советы:

  • Как можно чаще слушайте английскую речь, вырабатывайте навык восприятия английской речи на слух.
  • Выполняйте задания, опубликованные на сайте ФИПИ.
  • Обязательно записывайте свои ответы на диктофон, чтобы убедиться, что вы укладываетесь в отведенное для ответа время – 40 секунд на каждый вопрос. Также вы сможете проанализировать свои фонетические и грамматические ошибки, допущенные во время ответа.

Внимание!

Вопросы звучат только один раз!

Текст вопроса на экране не появляется!

Записи делать во время экзамена не разрешается!

Вступительная часть Задания 2 для разных вариантов КИМ одинаковая, за исключением предложения, в котором будет указана тема вашего разговора.

Важно!

Не нажимайте кнопку перехода к следующему вопросу, даже если вы уложились с ответом в более короткий срок, или вовсе не ответили на вопрос. Ждите, когда диктор произнесет следующий вопрос.

Из опыта прошлого года могу сказать, что при нажатии на кнопку «Далее» («NEXT»), переход осуществлялся не к следующему вопросу Задания 2, а сразу к Заданию 3. Следовательно, ученик терял баллы на вопросах из Задания 2, которые просто не услышал.

Задание 3

Вам необходимо построить связное монологическое высказывание на определённую тему с опорой на план.

Время на подготовку – 1,5 минуты.

Внимание!!!

В 2016 и 2017 Задание 3 сопровождалось фотографией, которую НЕ нужно было описыва ть. Она просто служила визуальной опорой для генерирования идей для вашего монологического высказывания.

В 2018 году Задание 3 представлено БЕЗ фотографии!

В вашем монологе обязательно должны присутствовать вступительная и заключительная фразы , связанные с темой высказывания. Общий объем высказывания должен составлять 10 – 12 предложений.

Ваша речь должна быть естественной и спонтанной (без заученных наизусть длинных предложений из топиков). Для этого используйте в своем ответе следующие слова и выражения:

  • Well, … — Ну …
  • To tell the truth … — Честно говоря …
  • To be honest … — Если быть честным …
  • You know, … — Знаете …
  • As far as I know, … — Насколько я знаю …
  • As far as I can see, … — Насколько я могу судить …
  • Actually, … — На самом деле …
  • The thing is that … — Дело в том, что …
  • It’s a kind of … — Это что-то вроде …
  • I am sure that … — Я уверен, что …
  • I believe that … — Я полагаю, что …
  • I think that … — Я думаю, что …
  • In my opinion … - По моему мнению …
  • Let me see. — Дайте-ка подумать.
  • I am not quite sure I know the right answer, … — Я не совсем уверен, что знаю правильный ответ …
  • Without any doubt, … — Вне всякого сомнения …
  • It goes without saying that … — Понятно без слов… / Безусловно...
  • Firstly, … — Во-первых, …
  • Secondly, … — Во-вторых, …
  • Thirdly, … — В-третьих, …
  • Besides, … — Кроме того …
  • Moreover, … — Более того …
  • Last but not least, … — Последнее, но не менее важное …
  • I should say / admit that … — Хочу сказать / отметить, что …
  • By the way, … — К стати, …
  • All in all, … — В целом …
  • In conclusion, … — В заключение …

Избавляемся от архаизмов! To my mind … практически не встречается в современном английском.

Общее время ответа одного участника ОГЭ (включая время на подготовку) – 15 минут . Каждое последующее задание выдаётся после окончания выполнения предыдущего задания. Всё время ответа ведётся аудиозапись. Постарайтесь полностью выполнить поставленные задачи, говорить ясно и чётко, не отходить от темы и следовать предложенному плану ответа. Так вы сможете набрать наибольшее количество баллов.

Практическое выполнение заданий

Ну а теперь приступим к практическому выполнению заданий Устной части из Демонстрационного варианта ОГЭ 2017. Обратите внимание, что в данной статье предложены примерные варианты выполнения заданий с учетом личного опыта моих учеников. Во время подготовки к экзамену постарайтесь продумать свои ответы, которые будут основаны на вашем личном опыте и событиях из вашей жизни.

Уважаемые коллеги и владельцы образовательных сайтов (порталов)!

Хочу заметить, что все материалы сайта находятся в свободном доступе для пользователей сети. Более того, использование материалов сайта приветствуется.

WARNING!

При копировании и размещении полной или частичной информации на сторонних ресурсах, в проектных работах и презентациях активная ссылка на сайт сайт обязательна.

Английский язык. 9 класс Демонстрационный вариант 2017 г.

© 2017 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации

Task 1

You are going to read the text aloud . You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.

The ninth planet of the solar system was discovered not long ago. It happened in 1930. Scientists had been hunting for the planet for a long time. They had calculated its probable position but there was no proof that the planet really existed. It was too far away for the telescopes of that time to find it. It’s worth mentioning that the first photos of the planet were taken by a very young researcher. He was only twenty-four and had no formal education in astronomy. However he was deeply involved in the search for the ninth planet. The planet at the edge of the solar system was called Pluto, after the Roman god. The name for the planet was suggested by an 11-year-old British girl.

Task 1 Listen to the model answer

Mind your pronunciation!

[θ] – ninth , worth

[ɜ:] – wor th, wer e, fir st, gir l, resear cher, sear ch

1930 – nineteen thirty

Task 2

You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions. Remember that you have 40 seconds to answer each question.

Tapescript for Task 2

Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the Dolphin Sports Club. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about doing sports in our region. Please answer six questions. The survey is anonymous – you don’t have to give your name. So, let’s get started.

(Здравствуйте. Это – электронный помощник спортивного клуба «Дельфин». Мы любезно просим Вас принять участие в нашем опросе – survey /ˈsɜːveɪ/. Мы хотим узнать отношение людей к спорту в нашем регионе. Ответьте, пожалуйста, на 6 вопросов. Опрос проводится анонимно – Вам не нужно называть свое имя. Итак, начнем.)

Electronic assistant: How old are you?

Electronic assistant:

Electronic assistant:

Student: ________________________

Electronic assistant:

Student: _________________________

Electronic assistant:

Student: _________________________

Electronic assistant:

Student: ________________________

Electronic assistant:

Task 2 Listen to the model answer

(recorded by my student Oksana Pankova)

Аудиозапись: Adobe Flash Player (версия 9 или выше) требуется для воспроизведения этой аудиозаписи. Скачать последнюю версию . К тому же, в Вашем браузере должен быть включен JavaScript.

Electronic assistant: How old are you?

Student: I am 14 (15) years old.

Electronic assistant: How many times a week do you do sports?

Student: To tell the truth, I am not very good at doing sports. Sometimes I go cycling with my friends at weekends. And of course, I have got three PT classes a week at school and I think it is quite enough for me.

Electronic assistant: What sport is the most popular with teenagers in your region?

Student: Well, I think volleyball is the most popular sport with teens in our region. Practically everyone knows the rules of this game. It can be played both indoors and outdoors. Volleyball competitions often take place in our region. And I am very proud that our men’s team “Belogorie” won the title of Russian Champion eight times.

Electronic assistant: What sports facilities are available in the place where you live?

Student: The thing is that I live in a small village that’s why there is a lack of sports facilities here. Nevertheless we have got a stadium /ˈsteɪdiəm/ and a new sports center where people can do different workouts, play football, volleyball and tennis. Also there are sports grounds near each school. Unfortunately we haven’t got a swimming pool in my settlement.

Electronic assistant: Why do you think it is important to keep fit?

Student: Without any doubt /daʊt/, keeping fit is very important for your body. If you do regular exercises, you can stay healthy, attractive and flexible for a long time. You can also increase your energy levels and improve your mood and memory.

Electronic assistant: What would you advise a person who wants to keep fit?

Student: To my mind, the best way to keep fit is to do regular exercises, no matter what they are: jogging, yoga or riding a bike. Secondly, you should eat healthy food and drink lots of water. Last but not least, you should sleep enough.

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation.

Enjoy watching!

Task 3

You are going to give a talk about photography. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes (10-12 sentences)


Remember to say:

  • why people like taking pictures
  • why taking photos is more popular today than it was in the past
  • what the best photo you have ever taken is

You have to talk continuously.

Task 3 Listen to the model answer

(recorded by my student Oksana Pankova)

Аудиозапись: Adobe Flash Player (версия 9 или выше) требуется для воспроизведения этой аудиозаписи. Скачать последнюю версию . К тому же, в Вашем браузере должен быть включен JavaScript.

Nowadays lots of people enjoy taking pictures. Some of them are professional photographers, while others consider it as a hobby. (вступление 2)

Actually, our life is full of bright events and unusual moments that’s why people take pictures to capture them. For example, weddings, the birth of a child, visits to different countries, starting or leaving school are much photographed /ˈfəʊtəɡrɑːf/. (2)

Taking pictures is more popular today because practically everyone has a camera built in the cell phone. To be honest, digital cameras are very easy to operate. It’s great that you can look through your snapshot (снимок) immediately and if you don’t like it, you can delete it and take another one. In the past most people could not even afford [əˈfɔːd] a camera. Moreover, the process of taking pictures and printing them was very hard (difficult, time-consuming). (5)

As for me, I am fond of photography and have got a professional camera. The best photo I have ever taken is the photo of the Eiffel [´aifəl] Tower which is the symbol of Paris. I did it three years ago during my summer holiday. (3)

All in all, I should say that people take pictures to remember the best moments of their life forever. (завершающая фраза 1)

А вот и реальные фотографии нашей поездки в Европу в 2014 году.

The Eiffel Tower Paris 2014 The Louvre Oksana Pankova Disneyland Paris 2014